matrose.jpg

 

Theatergroep Matrose met ‘Strijd om de Zuiderzee'.
Dag: vrijdag 6 december 2019 11.00-11.45 uur
Plaats: SG Het Vlier, Het Vlier 1 in Deventer.

 
Drie jonge acteurs van Matrose uit Utrecht zijn op een originele manier in de geschiedenis van de Afsluitdijk en inpoldering van de Zuiderzee gedoken.
Het is één van de grootste water-bouwwerken van de wereld en het bouwwerk ging gepaard met een heftige strijd tussen de bouwers (Cornelis Lely) en de vissers (Eibert de Herder).
 
De theatergroep Matrose maakt bij voorkeur theater over strijd en vooruitgang.
In voorgaande jaren maakten ze een bewerking van ‘Op hoop van zegen' van Herman Heijermans De groep heeft een Brechtiaanse manier van spelen: kort en krachtig, veel wisseling van rolpersonages en een wisseling van vertellen en toneelspelen.
Er staat een You Tube-video op de website van Theaterbureau Het Vertel-theater.


----------------------------------------------------------------------

gas_nth_2019.jpg

 

Samen met het theater op zoek naar regionale initiatieven.

 

"De afgelopen jaren speelde TG Jan Vos altijd op locatie. Met onze voorstelling Mansholt stonden we  in schuren en op erven van boerderijen, Koning van het Grasland speelden we in een tent met uitzicht op het landschap rondom. En GAS speelde afgelopen seizoen in ons mobiel theater, middenin het Groningse aardbevingsgebied. We trokken met deze drie producties 55.000 mensen naar plekken waar er nooit toneel wordt gespeeld.

Tijdens GAS kregen we vaak van het noordelijke publiek te horen dat we met het stuk de rest van het land in moesten. Het verhaal van het aardgas is immers van nationaal belang. Dat deed ons besluiten om ermee op schouwburg tournée te gaan. Voor ons best een spannende zaak, want opeens zijn we te gast, terwijl we altijd gewend zijn zelf gastheer te zijn. Maar een schouwburgtoer stelt ons in staat om het hele land te bereiken. En hoewel we niet eerder in de zalen hebben gestaan, werkten we de afgelopen jaren wel vaak samen met theaters in
de regio. Gezamenlijk gingen we op zoek naar publiek. Via de schouwburgen bereikten we hun achterban, en omgekeerd kwamen zij via ons in contact met een publiek dat niet zo snel naar de schouwburg komt.

 

Daar ligt wat ons betreft een deel van de toekomst van de regio-schouwburgen. Niet enkel als ontvangende partij, maar ook mede-initiator, op zoek naar initiatieven die iets kunnen toevoegen aan het aanbod in de regio. Een gesprekspartner die weet wat er speelt, en als co-producent actief meewerkt aan indrukwekkend en aangrijpend theater, dat aansluiting vindt bij het regionale publiek."

 

Na Mansholt en Koning van het Grasland bouwt Toneelgroep Jan Vos met GAS verder aan reeks aansprekende, actuele voorstellingen. Rode draad zijn politieke keuzes uit het verleden, waar nu de wrange vruchten van worden geplukt. Na boterbergen, melkplassen en het verdwijnen van biodiversiteit, draait het in GAS om scheuren in gevels, slepende procedures en onverkoopbare panden.

 

vr 6 dec | 19.30

Toneelgroep Jan Vos | GAS

 

----------------------------------------------------------------------  

Toneelgroep Jan Vos i.s.m.

het Noord Nederlands Toneel Theater

Vrijdag 6 december 19.30 uur | Grote Zaal

€ 26,00 | CJP 23,50 | incl. consumptie

GAS Levens en liefdes boven de gasbel

 

"Groots theater over nationale tragedie", kopte NRC.

Trouw en de Volkskrant adviseerden dringend om naar Groningen af te reizen. Dat hoeft niet meer, nu ‘GAS' naar ons theater komt. De ontdekking, de hoogtijdagen en de ondergang van

het grootste gasveld van Europa vormt de achtergrond van het woelige leven van drie  generaties van de Groningse familie Boelens. De ijzersterke tekst - met als epicentrum Hotel Boelens in Hoogezand-Sappemeer - verweeft op humorvolle en inventieve wijze de maatschappelijke catastrofe met een indringend familiedrama.

 

Met Maarten Wansink, Helmert Woudenberg, e.a.

Tekst: Tjeerd Bischoff

Regie: Jeroen van den Berg

in de regio alleen in Deventer te zien

www.toneelgroepjanvos.nl

 

----------------------------------------------------------------------

1920_gv_de_kift_f_pr_de_kift_liggend_as_smart_object-1.jpg 

 

De Kift

Bal

Muziektheater

Vrijdag 6 december | 20.30 uur | Kleine Zaal

€ 20,00 | CJP 17,50 | incl. consumptie

 

Veelkoppige, poëtische fanfarepunkband vol tomeloze energie, intimiteit, weemoed en euforie

 

Al meer dan dertig jaar speelt dit bonte gezelschap van Zaanse bodem een megamooie mix van magnetiserende muziek met een danige dosis gecontroleerde chaos, zowel op de plaat als op het podium. De liedteksten zijn Nederlandstalig en samengesteld uit de wereldliteratuur.

 

‘BAL' is het elfde studio-album en vormt de basis voor deze allereerste (!) theatertournee. Trommelend en tetterend, schitterend en schetterend gaat De Kift de verwoede tand des tijds te lijf. Hiervoor pakt De Kift uit met een rijk arsenaal aan instrumenten; met naast gitaren, drums, trompetten en trombones deze keer uitgebreid met strijkers, percussie, saxofoon en nog veel meer! Voor de teksten is geput uit werken van onder andere Armando, Büchner, Baudelaire, Bulgakov, Sandburg, Lucebert, Thomas, Tzara, Kerouac, Schwab, Breton en Zjoekovski.

 

‘BAL' stampt, knarst, zweet, weent en schatert. Komt dat horen, komt dat zien! Voorwaarts! Hoorwaarts!

 

www.dekift.nl

 

----------------------------------------------------------------------

20_-_the_three_fishers.jpg

 

Wereldkoor Deventer Internationaal.
Datum: zaterdag 7 december 16.00-17.00 uur.
Plaats: Synagoge Golstraat Deventer.
Entree: € 10,- p/p
Reserveren: via email: This e-mail address is being protected from spam bots, you need JavaScript enabled to view it

 
Het Wereldkoor Deventer zingt met veel schwung liederen van over de hele wereld. Van Armenie tot Zuid-Afrika, van Brazilie tot IJsland.
Allerlei talen, allerlei ritmes. Meestal over universele menselijke emoties: vrolijkheid en  liefde, ballingschap en heimwee, en het verlangen naar vrede.
Dit alles onder de bezielende leiding van dirigente Floor Snip,die het koor in 2002 oprichtte.

De 35 leden zingen 4-stemmig, meestal a capella, en treden zo'n 4x per jaar op. De repetities zijn op dinsdagavond.
www.werelkoordeventer.nl

 

----------------------------------------------------------------------


amy_egberts.jpg


 

 

‘Amy Egbers zingt Kurt Weill.'
Liederen van Bertolt Brecht en Kurt Weill.

Datum en tijdstip: zaterdag  7 december 15.00 - 16.00 uur
Locatie: Etty Hillesum Centrum, Roggestraat, Deventer.
Entree: € 10,00 p/p
Reserveren :
This e-mail address is being protected from spam bots, you need JavaScript enabled to view it .

De jonge, joodse componist Kurt Weill had in de jaren 20/30 tenminste twee problemen.
Eén: hij maakte nieuwe muziek voor/over een brede publiekgroep en wilde de grenzen tussen ernstige (klassieke muziek) en lichte muziek (jazz, vaudeville) doorbreken.
Twee: hij hoorde bij de Entartete Kunstler en vluchtte in 1933 via Parijs naar Amerika. Daar bleef hij en legde er de basis voor de musicals van Broadway.

Samen met Bertolt Brecht (eveneens een Entartete Kunstler en vluchteling naar Amerika) componeerde Kurt Weill acht muziektheaterwerken, waaronder het bekende ‘Driestuiversopera', ‘Mahagony' en ‘De zeven hoofdzonden'.
Hierbij had de zangeres Lotte Lenya een toonaangevende rol.

Mezzo sopraan Amy Egbers (Amsterdam) is mezzo sopraan en dochter van Ton Egbers en musicalzangeres Janke Dekker.
Zij maakt dit najaar samen met de pianist Eelco Menkveld een Kurt Weill-programma, waarmee zij in 2020 het theater in gaat.
Centraal staan de zeven hoofdzonden en de stelling dat het met de zeden en de zonden anno 2019 niet veel anders is gesteld dan in de jaren, waarin Brecht en Weill hun muziektheaterwerken hebben gemaakt.

----------------------------------------------------------------------


foto_hanneke_en_juul-brechtfestival.jpeg



 

‘Hanneke Evink zingt Eisler.'
Vrouwenliederen van Bertolt Brecht en Hanns Eisler uit de jaren '30.

Datum en tijdstip: zaterdag  7 december 16.00-17.00 uur.
Locatie: Etty Hillesum Centrum, Roggestraat, Deventer.
Entree: € 12,00 p/p
Reserveren : This e-mail address is being protected from spam bots, you need JavaScript enabled to view it

Hanneke Evink (zang) en Juul Beerda (accordeon) brengen liederen, waarmee het duo Bertolt Brecht en Hanns Eisler de vrouwenbeweging van de vorige eeuw een hart onder de riem steekt en zich opstelt tegen het fascisme en de oorlog.
‘Het leven begint in de moederschoot,' zegt Hanns Eisler, ‘En het
eindigt veel te vaak op het slagveld van de man!'

De kunstenaars staan in Hitler-Duitsland op de zwarte lijst en vluchten naar Amerika. In 1946 keren zij terug naar Duitsland en vormen daar de artistieke leiding van het Oost Berlijnse toneelgezelschap ‘Berliner Ensemble.'

Het zijn de hoogtepunten van de Duitse Liedkunst.
Ze worden door Hanneke Evink up to date gebracht. Op naam van Brechtliederen is er een you tube-filmpje van de voorstelling te zien.
De liederen zijn voor deze productie in het Nederlands vertaald.

Het programma:
*Wiegelied 4, instrumentaal.
*Wiegelied 1: Over de vriendelijkheid van de wereld.
*Buurvrouw Steenbeen heeft een kunstbeen.
*Het drinklied.
*Het lied van het meisje van plezier.
*De ballade van de Jodenhoer Mary Sanders.
*Het paard klaagt aan.
*Mijn zoon is oorlogsvlieger.
*De vrouw van de nazi-soldaat.
*Het lied van de Moldau.


----------------------------------------------------------------------

   

yora_rienstra_up_c_anne_van_zantwijk_liggend.jpg

 

Yora Rienstra

UP

Toneel

Zaterdag 7 december | 20.30 uur | Kleine Zaal

€ 19,50 | CJP € 17,00 l incl. consumptie

 

Aangrijpend vervolg op het succesvolle PAAZ.

Emma moet de psychiatrische kliniek in. Opnieuw, tot haar ongeloof en schrik. Haarscherp en met veel humor verwoordt ze de angstaanjagende momenten waarop de wanen toeslaan. In ‘UP' krijgen we nader zicht op Emma's ‘hersenstormen'.
UP is het aangrijpende vervolg op de zeer succesvolle eerdere bewerking van ‘PAAZ', het bejubelde debuut van schrijfster Myrthe van der Meer. Als geen ander weet comédienne Yora Rienstra, die ‘PAAZ' twee seizoenen lang in uitverkochte zalen speelde, de leefwereld en de persoonlijkheid
van de hoofdpersoon te vangen.

 

Regie: Benno Hoogveld

www.solostories.nl

 

----------------------------------------------------------------------

 

voorstelling_kees_posthumus_1.jpg

 

 

Verteltheater Kees Posthumus & Henk van Glabbeek met ‘Esther'.

Datum en tijd: zondag 8 december 16.00-17.00 uur
Locatie: Etty Hillesum Centrum, Roggestraat, Deventer.
Entree: € 12 p/p
Reserveren: This e-mail address is being protected from spam bots, you need JavaScript enabled to view it


De verhalenverteller Kees Posthumus (Apeldoorn) en muzikant Henk van Glabbeek (Deventer) brengen onder het kopje ‘Bijbelverhalen en Mensenrechten' de voorstelling ‘Esther, een Perzisch sprookje'.

Het is een verhaal over anti-semitisme. Het speelt in het oudst bewoonde deel van de wereld (Perzie) en kent tal van Perzische elementen, zoals uitbundige feesten en feestelijke maaltijden.

Een belangrijke rol is weggelegd voor de muziek. Van Glabbeek bespeelt verschillende Perzische instrumenten, zoals de tar, de setar en de daf. De regie is in handen van Heleen Hennink.

 

In een schoonheidswedstrijd wordt Esther gekozen tot nieuwe koningin van Perzië. Wat de koning dan nog niet weet: Esther is Joods. Kort daarna dreigt haar volk te worden uitgeroeid door Haman, de hoogste ambtenaar van het land. Esther komt in actie om dat te verhinderen. Zij slaagt in haar opzet. De dreiging wordt afgewend. Tot op vandaag herdenken Joden deze goede afloop met een vrolijk feest: Poerim.

 

---------------------------------------------------------------------- 

 

2_mounir_samuel_in_en_toen_schiep_god_mounir_foto_jean_van_lingen.jpg 

Mounier Samuel met ‘En toen schiep God Mounier’.
Datum en tijd: dinsdag 10 december 20.30 uur
Plaats: Theater Bouwkunde
Entree: € 17,50 p/p
Reserveren: www.theaterbouwkunde.nl

 
De Egyptisch-Nederlandse schrijver en acteur Mounier Samuel gaat op zoek naar de geboorte van een nieuwe Adam: niet man, niet vrouw, maar mens.
Aan de hand van de 7 scheppingsdagen, neemt hij de toeschouwer mee op wereldreis. Met behulp van storytelling, muziek, dans en filmbeelden worden de grenzen van geloof, gender, geaardheid en geografie op scherp gezet.
De voorstelling is nieuw. Een eerste schets op het ‘What Yoy See Festival 2019’ in Utrecht werd zeer goed ontvangen.
 

----------------------------------------------------------------------